Do sada se homologacija guma temeljila isključivo na rezultatima testiranja novih guma. Novom uredbom Europska komisija želi postići realnije rezultate: ubuduće će se testirati i rabljene gume.
Nova uredba R117-04 osigurava veću sigurnost, bolju zaštitu okoliša i zaštitu kupovne moći vozača
Problem s trenutnom normom UN R 117 je taj što opisuje prianjanje i buku guma na mokrim cestama i otpor kotrljanja samo za nove gume. Kada se gume istroše, njihovo ponašanje se mijenja zbog smanjene dubine profila: voda se teže odvodi i buka se mijenja. Te promjene dosad nisu bile uzete u obzir.
Nova europska uredba R117-04, koja je stupila na snagu 1. srpnja 2024., donosi poboljšanu sigurnost na cestama, bolju zaštitu okoliša i veću kupovnu moć za europske vozače. Michelin u potpunosti podržava ovu uredbu, koja uključuje strogi test za korištenje guma do zakonom propisane minimalne dubine profila od 1,6 mm.
Prema istraživanju Michelina, 50% guma se mijenja prije nego što dosegnu 3 mm preostale dubine profila. Globalno se godišnje prerano odbaci 400 milijuna guma, što uzrokuje nepotrebne troškove i opterećuje okoliš.
Premium proizvođači kao što je Michelin pozdravljaju novu uredbu koja predviđa i testiranje rabljenih guma. Postizanje zahtjeva za nove gume znatno je lakše nego osigurati iste performanse tijekom cijelog životnog vijeka guma. Izdržljivije smjese, koje Michelin redovito dobiva za visoku izdržljivost na ADAC testovima, skuplje su od mekših smjesa koje se brzo troše.
Strogi test za veću sigurnost
Nova europska uredba uključuje test kočenja na mokroj podlozi, koji mjeri udaljenost potrebnu za usporavanje vozila s 80 na 20 km/h na standardnoj cesti s visinom vode od 1 mm. Test uzima u obzir i druge precizne parametre, poput koeficijenta prianjanja ceste i temperature okoline. Ovi testovi su već na snazi za određivanje sigurnosnih standarda novih guma i opće su priznati u industriji guma. Omogućuju i provjeru ekstremnih situacija s kojima se vozači mogu susresti na cesti.
Michelin već dugi niz godina teži razvoju guma koje osiguravaju visoke performanse od prvog do posljednjeg kilometra. Kod kočenja na mokroj podlozi, istrošena Michelinova guma, dizajnirana da zadrži svoje performanse kroz vrijeme, može zaustaviti vozilo u prosjeku 3,4 metra kraće od nove konkurentske gume. Ta udaljenost predstavlja približno duljinu automobila, što može biti ključno u hitnim situacijama.
Europski proizvođači naglašavaju sigurnost i performanse do minimalne dubine profila, dok stroži propisi služe i kao prepreka novim konkurentima, osobito iz azijske gumarske industrije. Činjenica da jeftinije gume marki Linglong, Nankang i Goodride često ne uspijevaju na velikim testovima, ali se još uvijek dobro prodaju, predstavlja trn u peti kvalitetnim proizvođačima. Prihvaćanjem uredbe, neki strani proizvođači bi mogli izgubiti europsku homologaciju i više ne bi smjeli prodavati svoje gume u EU.
Preporuke organizacija i zakonski zahtjevi
U prometnim propisima je određeno koliko profila mora imati guma za uporabu. Minimalna dubina profila je 1,6 milimetara, manje od toga gume nisu dozvoljene za uporabu na cestama. Međutim, preporuke mnogih organizacija razlikuju se od ovog minimalnog zahtjeva jer se svojstva gume mijenjaju sa smanjenjem gaznog sloja i starenjem.
TÜV i ADAC preporučuju 3 mm kao minimalnu dubinu za ljetne gume i 4 mm za zimske. Također za sve popularnije cjelogodišnje gume vrijedi viša preporuka od 4 mm. U EU postoje različiti zakonski zahtjevi u vezi guma. U Austriji zimska guma mora imati najmanje 4 mm profila, inače se smatra ljetnom i nije dozvoljena za uporabu zimi. U Francuskoj guma mora imati najmanje 3,5 mm profila za zimsku uporabu, u Češkoj je minimalna dubina 4 mm, a u Slovačkoj 3 mm. Nova uredba će vjerojatno biti korak ka daljnjem ujednačavanju pravila u vezi guma u Europi.
Zaštita planeta i kupovne moći
Primjena ove uredbe će utjecati na potražnju za novim gumama u Europi, što bi moglo smanjiti broj novih guma za 128 milijuna jedinica godišnje i smanjiti emisije CO2 za približno 6,6 milijuna tona. Na svjetskoj razini, s preranim odbacivanjem 400 milijuna guma, moglo bi se uštedjeti 35 milijuna tona CO2, što je jednako emisijama grada New Yorka u šest mjeseci.
Dulji vijek trajanja guma također će zaštititi kupovnu moć potrošača. Europski vozači bi mogli godišnje uštedjeti gotovo 7 milijardi eura, što predstavlja značajan doprinos obiteljskom proračunu.
Inovacije i istraživanja u Michelinu
Michelin je svjetski priznato poduzeće za svoja ulaganja u istraživanje i razvoj. Svake godine uloži gotovo 1,2 milijarde eura u inovacije i istraživanja, što omogućuje 6.000 Michelinovih istraživača stvaranje novih guma, inovativnih uzoraka gazećeg sloja te otkrivanje kompozitnih materijala s dosad neviđenim svojstvima. Odluka za oblikovanje guma u Michelinu osigurava optimalnu sigurnost, posebno pri kočenju na mokroj podlozi, bez obzira je li guma nova ili istrošena.
Michelinov pristup sigurnosti, trajnosti i ekonomičnosti odražava posvećenost poduzeća održivom razvoju i zaštiti okoliša, istovremeno osiguravajući vozačima povjerenje u njihove gume kroz cijeli životni vijek.